Elektroenergetika u Istri
Elektrifikacija Istre započela je u Puli u doba Austro-Ugarske kada je zbog porasta stanovništva došlo do razvitka mnogih privrednih i ostalih djelatnosti. Korištenje električne energije započelo je 1890. godine za vlastite potrebe u Arsenalu. Nešto ranije, 1883. godine, tvrtka Marchesi Piero iz Vodnjana prva je koristila parni lokomobil s generatorom istosmjerne struje za vlastite industrijske potrebe i rasvjetu pogona.
Marchesi je 1889. ugradila i drugi lokomobil te je počela obavljati distribuciju električne energije za rasvjetu ulica i javnim lokalima. Centrala je distribuirala električnu energiju do 1928. kada je izgrađen dalekovod 10 kV Pula-Vodnjan. Između 1900. i 1904. godine postojali su lokalni izvori za proizvodnju električne energije u još ponekim objektima u Puli, a ostatak Istre pojedini su mlinovi i uljare imali vlastite pogone za opskrbu električnom energijom. U travnju 1904. u Puli je pokrenut prvi električni tramvaj te je uvedena električna rasvjeta iz javne mreže u konsignaciju namještaja. Ugradnja prvog dizel motora s dinamom 250 kW počela je od 1915. do 1921. godine. Iste je 1921. godine formirana i Societa Elettrica Istriana (SEI) kao privatna industrija sa sjedištem u Puli. Izgradnja dalekovoda i rasklopišta završena je 1924. godine, a 1925. je pokrenuta TS 50/10 kV (transformatorska stanica) Gregovica što predstavlja elektroenergetski sustav. U pogon su zatim puštene TS 50/10 kV Karojba koja opskrbljuje Buzet, Pazin i Poreč, TS 50/10 kV Svetvinčenat koja napaja i Rovinj i veća sela između dva mjesta. Prvi podmorski kabel 10 kV preko Limskog kanala položen je 1928. godine. SEI je 1926. godine izgradila i dalekovod koji povezuje transformatorsku stanicu Općina s mjestima zapadne obale Istre, do Portoroža i Buja. Godine 1939. izgrađen je i DV 110 (50) kV Matulji-Labin čime je zatvoren istarski 50 kV prsten pogonske frekvencije 42 Hz. Elektroistra Pula u sastavu Hrvatske elektroprivrede formirala se 1950. godine i uvela frekvenciju 50 Hz. Istra je u potpunosti elektrificirana do 1970. godine.
Komentari
Trenutno nema objavljenih komentara.
Ostavi komentar