Monas Plejić, Alieta
Monas Plejić, Alieta, slikarica, likovna pedagoginja (Pazin, 5.XI.1951. – Rijeka, 12.III.2022.).
Otac Vjekoslav Monas – Điđi, po zanimanju brijač, majka Letizia rođ. Otocchian.
U rodnom gradu pohađala je osnovnu školu i Gimnaziju „Otokar Keršovani“ u kojoj je maturirala 1970. Na Pedagoškoj akademiji u Rijeci diplomirala je 1972. na grupi likovnih umjetnosti, potom je studirala na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, gdje je diplomirala 1977., smjer slikarstvo, u klasi profesora Nikole Reisera.
Živjela je u Splitu gdje je djelovala kao slobodna umjetnica i vanjska suradnica Škole likovnih umjetnosti u kojoj se za stalno zaposlila 1993. i predavala slikarsku grupu predmeta (slikarstvo, crtanje) do umirovljenja 2013. Osobito se posvećivala radu s djecom. U 1990-im utemeljila je dječji bijenale Ujedinjeni svijetli svijet.
Prvu samostalnu izložbu priredila je u Pazinu 1979. Samostalno je izlagala u Salonu Galić u Splitu i Galeriji Nova u Zagrebu. Njezina izložba u Salonu Galić 1982. bila je najposjećenija izložba održana u toj galeriji. Izlagala je na više skupnih izložbi i izložbenih manifestacija.
Bila je predstavnica slikarstva koje se u „postmodernom ključu pojavljuje krajem sedamdesetih i s osobitim zamahom artikulira kroz osamdesete godine XX. st.“. Kroz cijelu je svoju umjetničku praksu istraživala svjetlost i bijelu boju. Slikala je monokromna djela s bijelom pozadinom, bijelim, teškim namazom, koja su znala biti apstraktna. Dominantna tema njezina likovnog stvaralaštva bila je figura, točnije, akt i portret. „Aktovi, pojedinačni ili udvojeni, na samu (su) rubu lirike ili drame, ali vazda zahtjevni i njezini. To su trošna, ražalošćena tijela, na granici bolesti ili ljubavi, dana u najintimnijemu ozračju kupatila ili postelje koju od vanjskoga, dušmanskog svijeta 'brani' zavjesa, ili drugo tijelo. Čak i kada su sama, ta tijela, lijepi pakao u njima nije manje nazočan i razoran, jer su drugi svuda uvučeni u nas kao crv u drvenariju“ (Tonči Petrasov Marović). Ostat će zapamćeni i njezini radovi posvećeni velikanima duha, čiji su nazivi Tolstojeva soba, Tinova soba i Vidovićev atelje, a njezina su platna inspirirali i Albert Einstein i Fjodor Dostojevski.
Zbivanja u Hrvatskoj početkom 1990-ih, slutnja i početak Domovinskog rata, potakli su je na niz performansa i svjetlosnih instalacija u javnim i drugim prostorima grada Splita (Svjetlosni Peristil, Eppur è luce sopra ogni luce), započinjući „narativ o svjetlu obremenjen različitim semantičkim slojevima i suptilno impregniranim aktivizmom“. Ambijentalna instalacija Svjetlosni Peristil realizirana je u dva navrata, na Božić 1991. i na Božić 1997. Radilo se o kvadratu svjetla koji je 1997., zajedno sa crvenim krugom od bojane tkanine slikarice Dubravke Rakoci, bio postavljen na sjeverozapadnoj kuli Dioklecijanove palače, a na tragu je mnogih Alietinih instalacija vezanih za temu svjetla. U njezinom opusu posebno se izdvajaju ciklusi: Zidovi svjetlosti, Eppur è luce sopra ogni luce – Ipak je svjetlost nad svjetlostima.
Godine 2017., u rodnom je Pazinu pripremala multimedijalni projekt Svjetlehem II. posvećen svjetlu, u sklopu kojeg je planirala projekcijama osvijetliti dijelove Pazinske jame, a dijelove projekta smjestiti i u Kaštel. Kao dio projekta, a i intermeco, na balkonu svoje kuće postavlja instalacije koje naziva „art at home“, među kojima je i bila njezina interpretacija slike Sloboda vodi narod Eugènea Delacroixa.
Bila je dugogodišnja članica Hrvatskog društva umjetnika - Split.
Dobitnica je prve nagrade „Povelja Ars Histriae VIII“ (Rovinj 1982.), nagrade Splitskog salona (Split 1982.), diplome Ars Histriae IX (Rovinj 1984.) te nagrade Grisia (Rovinj 1984.).
Komentari
Trenutno nema objavljenih komentara.
Ostavi komentar