Šverko, Đani

Šverko, Đani, automobilist (Buzet, 2.XI.1941. - Zagreb, 15.XI.2014.). Sportsku nadarenost pokazuje od rane mladosti, najprije kao nogometaš u buzetskoj osnovnoj školi. Bio je svestran učenik - harmonikaš, biciklist, atletičar, a najuspješniji kao rukometaš, brzo lijevo krilo. Najbolje rukometne dosege postigao je u seniorskoj momčadi Partizana iz Buja tijekom školovanja u tamošnjoj Gimnaziji "Vladimir Gortan", s kojom je 1958. bio viceprvak Hrvatske. Rukometna zanesenost prestala je odlaskom na studij stomatologije u Zagreb. No, u Zagrebu se rodila strast prema brzim automobilima i automobilističkim utrkama, tolika da je pred diplomom odustao od studija. 

Kao i većina vozača u tadašnjoj Jugoslaviji, u utrke se uključio automobilom Abarth, iako su zapravo većina njih bili dotjerani "fićo", Zastavina verzija FIAT-ovog automobila koji je tada bio nacionalno vozilo. Tako se i samo natjecanje zvalo "Nacionalna klasa". Šverko je bio specijalist za Abarthe, u kojima je često pobjeđivao i natjecatelje u snažnijim, većim klasama. Vozio je bez taktiziranja, uvijek na pobjedu. Automobile za utrke uglavnom je sam pripremao prkoseći bogatijim vozačima i ekipama, a pripremao ih je tako, kao što je i sam znao reći, "da se motor raspadne u počasnom krugu". U pravilu bi vodstvo utrke preuzeo već nakon prvog zavoja i držao ga do kraja, ili odustajanja. Već 1968. bio je neslužbeni prvak Europe u automobilima do 850 cm³, a sljedeće godine u Abarthu od 1000 cm³. Godine 1971. i 1973. bio je prvak Jugoslavije na kružnim stazama, a 1971 i 1972. na brdskim. Godine 1971. bio je prvi automobilist iz Jugoslavije, zajedno s Goranom Štrokom, koji se okušao na utrkama renomiranog ETCC prvenstva, ali zbog kvarova na automobilu nije imao većih uspjeha. Abarthu je ostao vjeran do njegova "nestajanja" iz državnog prvenstva 1979. Tada prelazi u formulu super vw, jedini pravi trkaći jednosjed koji je šest godina vožen na stazama tadašnje Jugoslavije. Šverko je bio izuzetno popularan automobilistički as čije je samo pojavljivanje na utrkama privlačilo gledatelje. Godine 1982. svojom je formulom super vw nastupio izvan konkurencije na prvom izdanju danas već etablirane utrke Buzetski dani. Profesionalnu karijeru završio je polovicom 1980-ih, a na službenom se natjecanju pojavio u Kupu veterana 2011. Posljednji put je za volan trkaćeg automobila sjeo u promotivnoj Utrci istarskih automobilističkih legendi 2011. u Buzetu. Po završetku vozačke karijere posvetio se spašavanju starih trkaćih automobila i zanimljivih sportskih modela te je sakupio najveću zbirku klasičnih automobila u Hrvatskoj. Na prvu godišnjicu Šverkove smrti pokrenut je u Buzetu, njemu u čast, godišnji memorijalni susret oldtajmera, Abartha i "fića", a na drugu godišnjicu na rodnu mu je kuću postavljena spomen-ploča te u njoj uređen muzejski prostor posvećen Šverku i automobilizmu.

LIT.: Ivan Đani Šverko, Buzetski zbornik 42-43, 2016.; M. Krpan, In memoriam - Đani Šverko, http://www.haks.hr; M. Krpan, Buzet dobio Spomen dom Đanija Šverka, Glas Istre, 13. 11. 2016.
Ur. (G. Prodan)
Posljednja promjena: 15. 6. 2018., ur.