Industrijske željeznice

Industrijske željeznice, željeznice za uporabu u tvornicama, rudnicima i dr. Najveći sustav ind. željeznice u Istri imali su Raški ugljenokopi, počevši od 1856. 

U početku su radnici ručno gurali vagonete. Pruga na konjsku vuču Krapan-Štalije izgrađena je 1871., a parne su lokomotive uvedene 1879. God. 1919. bilo je u ugljenokopu 7 parnih lokomotiva, 930 vagoneta i 97 km uređenih pruga. Promet u rudniku obavljao se ručno i konjima. Do galerije su vukle benzinske lokomotive, a na površini parne. Radi sigurnosti benzinske su lokomotive 1922. zamijenjene lokomotivama na komprimirani zrak. Rudnik je 1924. imao 24 lokomotive. El. vuča uvedena je 1928. na relaciji Štrmac-Krapan i nakon toga 7 km pruge Krapan-Štalije i Bršica. Radi toga je bila izgrađena termoelektrana Vlaška. Ind. željeznicom dužine oko 10 km prevožen je boksit iz Šumbera u luku Plomin. Arsenal u Puli imao je razgranatu željeznicu, a Uljanik se još njome koristi za unutarnji prijevoz.

J. Orbanić, Istarske enciklopedija