Uljanik Strojogradnja d.d.

Uljanik Strojogradnja d.d., društvo koje djeluje u sastavu Grupe Uljanik. Njegova aktivnost započela je na početku 1950-ih, kada je pri obnovi brodogradilišta osnovana i mehanička radionica. Držalo se da bi se nabavom određenih strojeva stvorila mogućnost proizvodnje sporohodnih dvotaktnih dizelskih motora, koji bi se kao gl. pogonski strojevi ugrađivali u brodove što se grade u brodogradilištu. Ugovor o kupnji licencije za izradbu dizelskih motora sklopljen je 1953. s danskom tvrtkom Burmeister & Wain, pa je tako, uz japansku tvrtku Mitsui, Uljanik postao jednim od dvaju u svijetu najvećih proizvođača tih motora po licenciji B&W. Tijekom idućih triju godina nabavljeni su strojevi i izgrađena ispitna stanica, okupljen stručni kadar i prihvaćena tehnička znanja za njihovu proizvodnju. 

Dana 9.XII.1956., na dan obilježavanja 100-godišnjice postojanja brodogradilišta, stavljen je u pokusni rad prvi dvotaktni sporohodni dizelski motor izgrađen u Uljaniku i u Hrvatskoj uopće. Ugrađen je u Uljanik, prvi prekoocenski brod izrađen u Uljanikovu brodogradilištu. Tijekom poslovne reorganizacije Uljanika na poč. 1970-ih djelatnosti povezane s proizvodnjom dizelskih motora okupljene su u samostalnu organizacijsku i dohodovnu cjelinu, koja djeluje kao poduzeće u sastavu Uljanika. Novi proizvodni kapaciteti i tehn. kadar omogućili su dalje širenje proizvodnoga asortimana za brodogradnju i srodnu metalnu industriju u zemlji. Tako je prihvaćena proizvodnja pomoćnih brodskih uređaja a razvijeni su ili prihvaćena i drugi proizvodi: hidropneumatski uređaji za dizelski motor, specijalni alati za motor, alati za obradbu plastike i različiti stezni i rezni alati te plinska rezna i zavarivačka tehnika. Proizvodnja četverotaktnih brzohodnih dizelskih motora po licenciji franc. tvrtke. S.E.M.T. - Pielstick počela je 1978. Ukupno je prozvedeno više od 100 jedinica za različite primjene, kao što su: brodska propulzija, pogon lokomotiva, brodski i kopneni dizelski el. agregati i pumpni agregati. Proizvodnja sporohodnih radijalno-klipnih hidromotora vlastite konstrukcije počela je 1981., a proizvodnja zupčastih prijenosnika, reduktora i multiplikatora prihvaćena je 1986. kao rezultat suradnje s franc. tvrtkom Citroën Messian Durand. Do konca 2003. kao osnovni proizvod u Uljaniku je proizvedeno 337 brodskih dizelskih motora, s ukupnom snagom od preko tri milijuna KS. Od toga je 197 motora ugrađeno u plovne jedinice proizvedene u Uljaniku, 100 isporučeno domaćim brodogradilištima, a 41 motor isporučen je stranim kupcima i ugrađen u brodogradilištima Finske, Poljske, SSSR-a, Bugarske i Kine. Ukupno je za proizvodnju prihvaćeno 18 različitih tipova motora u 40 podvarijanta. Uljanik je s davateljem licencije više puta sudjelovao u razvoju pojedinih komponenta motora, koje su se testirale u Uljanikovoj ispitnoj stanici. Proizvodnja tih motora u Hrvatskoj omogućila je porast proizvodnje brodova i razvoj cjelokupne hrvatske brodogradnje. Društv. reforme u Hrvatskoj potkraj XX. st. te recesija u eur. brodogradnji i strojogradnji rezultirali su i Uljanikovom novom razvojnom politikom. Ubrzano se provodi modernizacija ključnih kapaciteta u proizvodnji, a istodobno se postupno provode unutarnja pretvorba i privatizacija proizvodnih cjelina koje nisu najuže povezane s osnovnim proizvodom - dvotaktnim sporohodnim dizelskim motorom.

Đ. Berc, Istarska enciklopedija