Prometno školstvo

Prometno školstvo, sustav za obrazovanje u prometu. Najprije se razvilo u pomorstvu. Rovinj i Poreč bili su sjedište peljara, koji su za Mletačke Republike vodili brodove do Venecije. Prvi poznati propisi o osposobljavanju peljara potječu iz 1526. Po njima je peljarom mogao postati svatko stariji od 17 godina, tko je najmanje 7 godina obavljao zanimanje pomoćnika (pedotta di rispetto), dobro poznavao obalu i najmanje dva puta godišnje obavljao putovanja na toj relaciji. Poslije su uvjeti postali stroži te su piloti morali polagati ispit pred komisijom koju je imenovalo mletačko tijelo Senato Mare. Više kapetana galija bilo je iz Istre: braća Ivan, Mate i Augustin Petrina iz Pirana, Ivan Nerent, Nicola Facchinetti, Anton Benussi i Franjo Bervaldi iz Rovinja i dr. Nicola Garzotto detto Sorra dospio je 1735. čak do položaja glavnoga zapovjednika topničkoga kopnenoga sastava Mletačke Republike. Mnogo kapetana duge plovidbe iz Istre bilo je i za austrijske vladavine. Koncentracijom pomorskih i drugih gospodarskih aktivnosti za Austro-Ugarske i poslije Italije, Istrani su se školovali u Trstu i drugdje po Italiji. Oni koji su emigrirali u Jugoslaviju tamo su se i školovali.