Automobilizam

Automobilizam, sportsko natjecanje u vožnji automobila. U Istri se pojavio relativno rano: prvi automobil stigao je u Pulu 1900., a u travnju 1902. održana je automobilistička utrka Nica–Opatija. Alpska automobilska vožnja koja je od 1910. organizirana u Austriji u drugom po redu natjecanju održanom 13–16.V.1911. imala je rutu Beč–Trst–Istra (vozači su stigli u Opatiju 15.V.) te povratak preko Učke, Postojne i Ljubljane u Beč; te su se vožnje ponovile još tri puta do 1914., a na jednoj od njih dogodila se veća automobilska nesreća (prometne nesreće).

Na stazi Preluk kraj Opatije organizirano je 1940. natjecanje za prvenstvo Italije. Tih su se godina na Preluku održavala najveća automobilistička natjecanja u Hrvatskoj (Velika nagrada Jadrana, 1946–77). U Portorožu se od 1950-ih održavaju automobilističke i motociklističke utrke (motociklizam) te natjecanja u kartingu. Nakon što je u Zagrebu osnovan 1946. Auto-moto savez Hrvatske, u Puli je dvije godine poslije osnovano Auto-moto društvo Pula te se 1948. smatra godinom utemeljenja današnjeg Auto kluba Pula–Rovinj. U Rovinju je autoklub osnovan 1965. i ubrzo se udružio s pulskom udrugom. Oba su kluba započela djelovanje okupljanjem vozača, korisnika automobila i motocikala, ali i svih drugih građana koji su se zanimali za automobile. Danas HAK Pula–Rovinj ujedinjuje rad na području Kanfanara, Žminja, Bala, Marčane, Medulina, Vodnjana, Svetvinčenta i Barbana. U nizu njegovih aktivnosti ističe se sportska, koja osim natjecateljskog ima obrazovni karakter. Veliku manifestaciju brzinskoga prvenstva Hrvatske pulski su entuzijasti organizirali 30.VII.1961., a od 1968. zaživio je i Istarski reli, koji se desetljećima vozio po jedinstvenom krajoliku Istre. U posljednjem desetljeću u Zračnoj luci Pula organiziraju se kružne brzinske utrke, a 1998. prvi je put u Puli održano drž. prvenstvo u daljinski upravljanim bolidima. Uz legende kakav je bio Nedjeljko Adamov, pulski automobilizam vezan je i za Marija Delmora, višestrukoga prvaka Jugoslavije i Hrvatske u brzinskim brdskim i kružnim utrkama, deseterostrukoga pobjednika Istarskoga relija. Na njegov poziv u pulski je klub došao i automobilistički as Elio Radola, višestruki prvak Hrvatske u različitim klasama i jedini vozač u Hrvatskoj koji je vozio Formulu 2 na Kupu nacija u Nizozemskoj 1995. Uz Pulu, automobilizam je raširen osobito na Buzeštini. Tradicija automobilizma potječe još iz 1950-ih. Među vjesnicima širenja automobilizma na Buzeštini je Đani Šverko. S osnivanjem Automoto društva Buzet 1972. automobilizam se sve brže razvija. Tih godina održavaju se automobilistička natjecanja Buzetski dani, u kojima je zbog konfiguracije staze najzanimljivija brdska utrka. Stoga su se Buzećani kandidirali za domaćina prvenstva Jugoslavije, a prva utrka je održana 5.IX.1982; stazu dugu 4209 m vozilo je 105 vozača. Sredinom 1980-ih Buzet ima jednu od najuspješnijih generacija vozača u državi: Branko Bašić, Žarko Bauman, Silvano Vivoda i Dubravko Bošnjaković, koji su tri puta osvajali broncu na prvenstvu Jugoslavije, a pojedinačno je Branko Bašić postao jedan od najboljih vozača toga doba, osvojivši više naslova prvaka Jugoslavije i Hrvatske. Buzetski je klub organizirao 1990. Alpe Dunav kup, koji je okupio automobilističku elitu Europe. Kako su buzetske trke najpopularnije i najposjećenije u Hrvatskoj, Buzećani su se kandidirali za domaćina eur. prvenstva u brdskim stazama. Radi toga su proširili dotadašnju stazu na 5001 m, na kojoj je 2003. održano kontinentalno prvenstvo. Rekorder staze je eur. prvak za 2003. Talijan Denny Zardo s 2 min, 15,34 s. U posljednjih desetak godina velike uspjehe postiže Auto moto klub Skok racing iz Brtonigle, koji je 2003. bio drugi klub u Hrvatskoj iza prvaka Matulji racinga. U Istri djeluje pet klubova koji su članovi Auto i Karting saveza Istre, odnosno Hrvatske: AMK Buzet, AK Autosport Buzet, AK Istra racing team Pazin, AK Pula Rovinj, AMK Skok Racing Brtonigla. Mnogobrojne se automobilističke vožnje i natjecanja u Istri održavaju pod imenima Pazin off road, Kašćerga off road, Rally Saturnus, Mošćenička Draga, Lovran, Poreč, automobilistički slalomi Učka i Brtonigla i dr. U Istri ima više tzv. oldtimerskih klubova koji priređuju mnogobrojne susrete. Status zaslužnih sportaša po kriteriju Sportskog saveza Istre imaju Branko Bašić, Mario Delmoro i Đani Šverko. Zanimljivost je da je Mario Andretti (1940), američki automobilist talijanskog podrijetla, rođen u Motovunu. Bio je 1978. svjetski prvak u Formuli 1, pobjednik je na 12 Grand prix utrka, trostruki apsolutni prvak SAD-a, pobjednik »500 milja Indianapolisa« 1969. Postigao je 32 pobjede u formuli USAC, vozio je za Ferrari, Parnelli, Lotus, Alfu Romeo.

 

J. Orbanić, R. Matteoni